Et kort indblik i “Velkommen til NHK!”

Viljen til at behandle selv ubehagelige aspekter af ens kultur på en humoristisk men alvorlig måde er noget, der er allestedsnærværende i medierne. Socialspørgsmål, sammen med de lejlighedsvise politiske spørgsmål, kan pludselig være focal diskussion af episoder af populære shows, med nogle mere fremtrædende dem bliver fokus for hele serien. Japansk hikikomori problem, sammen med standard social angst og antydninger af skizofreni, der bliver en hikikomori indebærer, er blevet forudsætningen af en forholdsvis ny franchise bestående af en anime, tegneserier og novel serien kendt simpelthen som “Velkommen til the NHK . “

Showet fokuserer på liv, forsøg og prøvelser af Sato Tatsuhiro, der er det væsentlige en hikikomori. Dette betyder, at han udviser ekstreme øjeblikke af social angst, går så langt som til at undgå sine forældre (som han bor sammen med) så meget som han kan. Udover at være en social shut-in, er han også ofte set at udstille en anden japansk sub-culture-vendte-problem: at være en tvangspræget anime otaku. For det ukendte Se japanerne otaku sub kultur som potentielle samfundsproblem, primært fordi de fleste af disse mennesker har en lidt kompromitteret greb om virkeligheden, men foretrækker at fokusere deres tid, indsats og opmærksomhed på forskellige former for underholdning. Normalt, den tvangspræget karakter er rettet mod et enkelt medie, som musik eller anime, og fokuserer udelukkende på at. Sub-kultur udviser tegn på, at fortolkes som social angst, selv om de undertiden synes at have noget normal socialt samspil i de sjældne tilfælde hvor stort antal otaku samles.

Sato overbevist om, at sin status som både hikikomori og otaku, social angst, fattige mennesker færdigheder og generelle paranoia, alle er forårsaget af en massiv sammensværgelse. Denne sammensværgelse, kendt som Nihon Hikikomori Kyokai (japansk Hikikomori foreningen), er kilden til “NHK” i titlen, i stedet for real-life japansk tv-net NHK. Hans tro i denne teori har udviklet sig til en omfattende illusion, som omfatter NHK agenter i form af søde, attraktive unge piger bliver sendt til potentielle mål at sammensværgelse til mere direkte indflydelse på deres mål. Det er bemærkelsesværdigt, at mens Sato oprindeligt mener den kvindelige hovedrolle, Misaki Nakahara, skal en af disse agenter, han faktisk aldrig tager tid at detaljer, hvad NHK håber at opnå ved at dreje hele mandlige befolkningen i Japan i socialt ufiks shut-ins.

Med en lang række andre tegn, hvoraf nogle synes at være repræsentanter for andre socialt udfordrede japanske sub-kulturer, kommer Misaki og Sato sammen i de mest usædvanlige måder. En del af interaktionen mellem to fører stilke fra Misakis kontrakt med Sato, hvori det hedder, når hver aften, hun er at belære ham om hvordan man kan overvinde sin sociale angst og blive en normal, velfungerende medlem af samfundet igen. Naturligvis, for at levere underholdningsværdi, går ikke alt som planlagt, med Sato oplever alt fra panikanfald på grund af at være uden for sin lejlighed, til at have Misaki foregive at være hans kæreste til at narre sin besøger mor.

Bortset fra de ovennævnte subkulturer berører showet også kort andre aspekter af japansk kultur. Dette omfatter den blomstrende uafhængige gaming kredsløb, “Internet selvmord pagter” problem og andre japanske sociale idiosynkrasier. Det skal bemærkes, at trods titlen på showet, netværk NHK faktisk aldrig luftet “Velkommen til NHK.” Således, i modsætning til romaner, showet ikke udtrykkeligt sammenkædes NHK sammensværgelse NHK tv-netværk.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *